Viki Deschacht

Gezondheidskwaaltjes, pijntjes en chronische klachten waren de leidraad van mijn leven geworden: twee hernia's in de nek met constante spierspanning in nek en schouders, chronische sinusitis, zeer moe, hormonale problemen,... Niets levensbedreigend maar wel voldoende om mijn functioneren behoorlijk te belemmeren. Ik zocht naar oplossingen bij verschillende hulpverleners  maar bleef steeds met meer vragen zitten. Natuurlijke gezondheidszorg was altijd al mijn uitgangspunt. De medicatie die werd voorgesteld nam ik meer niet dan wel, omdat ik niet geloofde dat dit de oplossing was van het probleem.  Ook kon ik niet begrijpen dat men steeds bleef hangen bij de klacht die ik aangaf en niet verder keek naar de andere chronische klachten. Waarom werd mij nooit de vraag gesteld hoeveel stress ik in mijn leven had, wat voor job ik deed, wat mijn eetgewoonten waren, mijn slaappatroon,...

Toen ik december 2015 plots last kreeg van oorsuizen met gehoorverlies, was dit de druppel die voor mij de emmer deed overlopen. Ik wist dat er ergens een verband moest zijn tussen al deze klachten, maar kreeg de puzzel zelf niet gelegd. Wel wist ik dat als ik iets aan mijn gezondheid wilde veranderen, ik dat zelf moest doen. In mei 2016 ging ik naar de opendeurdag van De Levensschool. Het jaar daarna, in de les "levenslessen" begreep ik dat vele tekens mij de weg naar daar hadden geleid, maar dat wist ik toen niet... Vreselijk onwennig en onzeker was ik, vergezeld van mijn nicht, die een biowinkel uitbaat. Ik liet een irisfoto nemen en deze bekijken door een studente in opleiding. Ik stond versteld van de vele zaken die ze uit mijn iris kon afleiden en wat volgde was een gemoedelijke babbel. Ik vertelde haar over mijn twijfels om met de opleiding te starten: kreeg ik dit wel bolgewerkt in combinatie met werk en drie jonge kinderen? De dame tegenover mij glimlachte begrijpend. Ook zij had een paar jaar daarvoor op die stoel gezeten met dezelfde vragen. En zij had een gezin met vier kinderen. Ze vertelde me over haar ervaringen, over hoe ze een stuk was thuisgekomen in De Levensschool, vanaf de allereerste les. Dat ze toenal wist dat ze had gevonden waarnaar ze al zolang op zoek was.

Exact drie jaar later op exact dezelfde plaats zat  een dame over mij, rood betraande ogen, vol onzekerheid. Deze keer was ik stagiair die de irisfoto beoordeelde. En ik vertel haar dezelfde dingen die mij 3 jaar geleden over de streep hadden getrokken om met de opleiding te starten. Het was een bijzonder moment, de cyclus leek rond te zijn. Want alle praktische overwegingen, van tijd, druk, financiën,... wogen in de verste verte niet op tegen de prachtige zaken die ik door de  opleiding reeds had teruggekregen. Ik had mezelf teruggevonden terwijl ik niet eens doorhad mezelf kwijt te zijn. Ik verwachtte vooral mijn kennis over natuurlijke gezondheidszorg te vergroten. Maar ik heb veel meer gekregen dan ik ooit had verwacht. De opleiding heeft mij op alle vlakken een beter en rijker mens gemaakt.