Vicky Willems

Waarom ik studeer aan De Levensschool?

Follow your heart, it knows the way.

Mijn beslissing om aan De Levensschool te starten, was er eentje die niet ingegeven was vanuit mijn hoofd, of een drang naar kennis. Maar een keuze van het hart. Toen ik mij inschreef aan De Levensschool had ik net een miskraam achter de rug, zat ik samen met mijn man volop in een verbouwing en had ik net na 10 jaar mijn job opgezegd om me in een nieuwe uitdaging te storten. Rationeel leek het dus niet de moment om er nog iets bovenop te nemen, en dan nog wel voor 4 jaar. Maar vanaf de eerste les voelde ik hoe juist mijn beslissing was. Inzicht krijgen in hoe wij vandaag omgaan met ons lichaam en geest, heeft mijn ogen geopend en mijn leven verandert.

Wat ik geleerd heb?

Heel vaak zoek je antwoorden bij anderen, bij google, bij vrienden of voorbeelden. Maar eigenlijk zit het antwoord dat je zoekt vanbinnen. Alle antwoorden zijn er al. Je moet er alleen durven naar luisteren. We hebben vandaag veel meer oor naar onze innerlijke criticus dan onze innerlijke mentor. Je weet als je ziek wordt na een stresserende periode op het werk, dat je lichaam eigenlijk roept om rust. Maar wij willen vooral zo snel mogelijk terug op de been zijn. Je weet best wel dat snel een broodje eten niet optimaal is voor je vertering, maar we denken vooral aan de tijdswinst die dat oplevert. We negeren vandaag heel veel signalen van ons lichaam, omdat we vooruit willen, zoveel tegelijk willen en moeten. Traagheid is de vergeten dimensie van de tijd.

Wat ik wil doorgeven?

De reguliere geneeskunde kan je als de beste een antwoord geven op welke aandoening je hebt en hoe ze te bestrijden. En dat is ontzettend waardevol. Maar wat de gezondheidsconsulent drijft is de zoektocht naar de oorzaak, de waarom vraag. Dat antwoord is soms niet meteen zichtbaar en valt niet zo makkelijk in een potje te passen. Soms moet een patiënt iets aanpassen in de levensstijl of ligt het antwoord niet op het fysieke maar emotionele niveau. Die brede kijk op gezondheid, dat zou ik willen doorgeven. Er is niet één wondermiddel, of één dieet dat alle antwoorden kan bieden. Gezond zijn en blijven is een levenswerk voor elk van ons.