Marleen Petit

Titel van mijn verhaal:
De Levensschool geeft je puzzelstukjes van het leven

Waarom heb ik gestudeerd aan de Levensschool?
Toen ik in de lagere school zat, is mijn grootvader gestorven aan kanker. Als kind heb ik zijn ziekteproces van nabij meegemaakt en toen onze huisarts mij op mijn 6de vroeg wat ik later wou worden, vertelde ik hem dat ik een geneesmiddel wou maken om kanker te genezen.

Ik ben scheikunde en biochemie gaan studeren aan de Universiteit van Antwerpen met de bedoeling om in de farmaceutische industrie aan de slag te kunnen gaan als ontwerper van nieuwe kankermedicijnen. Tijdens mijn studies verschoof mijn interesse echter van het maken van een geneesmiddel naar het opsporen van de oorzaken van kanker. Waarom krijgt iemand kanker?

Ik kwam in het Labo voor Moleculaire Oncologie terecht aan de Universiteit Leuven waar ik een aantal jaren later het diploma van Doctor in de Medische Wetenschappen behaalde met een doctoraat over de moleculaire genetica van lipomen. Ik werkte in totaal 14 jaar als moleculair celbioloog, voornamelijk aan de KULeuven en een jaar in Göteborg, Zweden.

Maar ik kon me steeds minder vinden in de hypothese dat kanker louter en alleen ontstaat door toevallige mutaties in kankergenen.

Ik koos ervoor om terug te gaan studeren. Aan de Thomas More Hogeschool behaalde ik na drie jaar het diploma van Bachelor in de Voedings- en Dieetkunde. Ik dacht als ik mensen gezond kon leren eten, dan hebben ze minder kans op westerse beschavingsziekten, zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten. Maar de opleiding was voor mij zeer teleurstellend. Ik was niet akkoord met tal van aspecten van de reguliere voedingsleer. Dit was niet het soort advies dat ik aan mijn toekomstige cliënten wou geven.

Ik groeide op tussen boeken over kruiden en homeopathie. Daarin staat een ander soort “voedingsleer” waarvan wij thuis toch een aantal aspecten volgden. Bovendien hadden mijn ouders niet alleen hun “gewone huisarts” maar vroegen ze voor bepaalde zaken ook advies aan een alternatieve arts of therapeut. Mij moet je niet overtuigen dat bepaalde alternatieve dingen werken. Ik groeide ermee op, en als je dat hebt voelen werken, dan weet je wat fake news is en wat niet.

Ik besloot dat ik niet alleen voedingsadvies wou gegeven aan cliënten maar ze ook wou helpen met de juiste kruiden en supplementen. Ik ben dus op zoek gegaan naar een kwaliteitsvolle opleiding waarin ik dit op een professionele manier zou kunnen leren. Het was een hele zoektocht om het kaf te scheiden van het koren. Maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze voor het koren van de Levensschool!

Wat heb ik er geleerd?
Ik ben naar de Levensschool gegaan om te leren over natuurvoeding, kruiden en supplementen. Ik dacht dat ik dan alles zou weten om cliënten op een goeie manier te kunnen begeleiden. Maar gaandeweg ontdekte ik dat deze dingen maar een tipje van de sluier zijn. Toen ik in het vierde jaar zat van de opleiding tot gezondheidsconsulent heb ik pas begrepen waarom de Levensschool de “levens”school heet: ik heb er zoveel geleerd over het Leven, over wat het betekent om mens te zijn, hier op aarde, een stipje in ons heelal. Hoe wonderlijk is het dat wij hier leven. En hoe wonderlijk kan de puzzel van een menselijk leven in elkaar zitten. Ik ben de Levensschool en alle docenten ontzettend dankbaar om mij stukjes puzzel aan te reiken via hun verschillende vakgebieden waardoor ik de puzzel van mijn eigen leven tot hiertoe heb kunnen vervolledigen en al beter heb kunnen begrijpen. Ook mijn klasgenoten zijn onmisbaar geweest voor stukjes van mijn persoonlijke evolutie. Ik ben zelf vaak onzichtbaar in een grote groep. Maar ik vind het steeds fijn om te luisteren naar anderen die in alle openheid kunnen vertellen over hun diepste levenservaringen. Ook die luisterervaringen hebben mij puzzelstukjes opgeleverd waarvoor ik zeer dankbaar ben.

Wat wil ik doorgeven?
De inzichten die je krijgt in de Levensschool tillen je leven naar een hoger niveau. Of je daar nu gaat studeren om zelf Gezondheidsbegeleider te worden of gewoon voor jezelf, dat maakt niet uit. Je gaat ruimer denken, en je gaat anders kijken naar de dingen om je heen. Je gaat anders eten. Dat laatste is een aan een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid…

Kortom: ik heb een leven vòòr de Levensschool en een leven erna! O ja, en niet te vergeten, je maakt er vrienden voor het leven. ;-)

Marleen Petit