Katrien Wouters

Titel van je verhaal: Mijn puzzel

Waarom studeer je aan De Levensschool: Enkele jaren geleden was ik op zoek naar een goed boek om mee op reis te nemen. Zo viel mijn oog op de voedselzandloper. Iedereen heeft er al wel van gehoord en de meningen erover zijn verdeeld, maar voor mij was het vooral een eye-opener. Zo raakte ik geboeid door de invloed van gezonde voeding en een gezonde levensstijl op ons lichaam. Sindsdien vind ik het heerlijk om in onze plaatselijke boerderijwinkel mijn biologische groentjes te kopen. Beroepsmatig werk ik als apotheekassistente in een ziekenhuis, maar ik mis de voldoening van het contact met patiënten. Daarom twijfelde ik om verpleging te gaan studeren, maar uiteindelijk zag ik de combinatie van werken en studeren toch niet zitten. Maar het blijft wel mijn ambitie om ooit zelf iets te kunnen betekenen voor anderen... Toen ik vorig jaar tijdens onze trekking in Nepal weer eens aan het dagdromen was, besliste ik dat ik mijn leven wou veranderen. Ik kwam thuis en zag toevallig een folder van de Levensschool liggen in mijn bio-winkel. Een week (en wat slapeloze nachten) later was het opendeurdag en heb ik me onmiddellijk ingeschreven. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

Wat heb je er geleerd?: Het is bijna niet te geloven wat we op dit half jaar al geleerd hebben. Ik geniet van elk aspect ervan. In de eerste plaats door de inhoud van de vakken: inzicht in het mensbeeld, inzicht in ziekte en gezondheid, natuurvoedingsleer, anatomie... Maar de boeiende manier waarop het gebracht wordt, is voor mij minstens even belangrijk. De passie voor het vak, af en toe een vleugje humor en last but not least, zonder pretentie en met een groot wederzijds respect. Het voelt gewoon juist. Bovendien is de inhoud voor mij als een puzzel die stukje voor stukje in elkaar valt. We hebben allemaal al wel gehoord van omega 3 en 6, van EPA en DHA, maar hoe zit dat nu met die vetzuren? Zijn die verzadigde vetten dan tóch niet zo slecht als we dachten? En onze spijsvertering, hoe werkt dat nu juist? Ik kijk al uit naar het vervolg...

Wat wil je doorgeven?: Het is mijn vurige wens om met de opgedane kennis, en het opgebouwde zelfvertrouwen (ook daar is nog werk aan) de boodschap zelf te kunnen doorgeven aan anderen die er nood aan hebben. En zo mijn steentje te kunnen bijdragen, op een pretentieloze, respectvolle manier!

Drie jaar na bovenstaande getuigenis:
Ik heb mijn eigen getuigenis nog eens terug gelezen en dat is best boeiend, want zo kan je aftoetsen wat er op die paar jaar veranderd is.
Mijn idee erover klopt nog helemaal! Het is een bevestiging voor mezelf dat het nog steeds de beste beslissing is die ik toen kon nemen. De vrienden die ik heb gemaakt tijdens de vier jaren zijn vrienden voor het leven, het is écht zoals wordt gezegd: we zijn één grote familie! De kennis en wijsheid zijn van onschatbare waarde, ik blijf ervan versteld staan van wat voor prachtige mensen ik les heb gehad, stuk voor stuk. Privé is mijn leven compleet veranderd, en dit exact in de helft van mijn opleiding. Scheiding, verhuis, veranderd van job,... daarom ben is des te meer dankbaar voor de bagage die ik meegekregen heb in school. Zonder de inzichten en vriendschappen die ik daar heb opgedaan had het me nog een pak moeilijker geweest dit allemaal een plaats te kunnen geven, dus, bij deze, BEDANKT voor alles!!