Claudia Nievendick

De Levensschool

Waarom studeerde ik aan de Levensschool?

Toen ik enkele jaren geleden besloot om nog een opleiding te gaan volgen dreef mij vooral de gedachte rond gezonde voeding. Ik had toen net een grote triatlon (Ironman Challenge Roth) tot een goed einde gebracht en mijn wereld draaide rond sport en voeding.

De Levensschool leek voor mij na een bezoek aan de opendeurdag en het opzoeken van informatie op het Internet de beste keuze. Hier heb ik nog geen seconde spijt van gehad :-)

Wat heb ik er geleerd?

Al tijdens de eerste lessen, gegeven door Rob Vaes, stelde ik vast dat voeding maar één onderdeel zou worden van het veel groter geheel dat ertoe bijdraagt ons lichaam en onze geest gezond te houden. De cursus “levenslessen” werd een cursus die ik ook nu nog veel citeer in gesprekken met mijn omgeving of klanten.

Gevolgd door de cursus natuurvoedingsleer, die het principe van calorieën tellen eens even duidelijk relativeert, tot mijn zeer grote vreugde. Eindelijk een cursus die echt terug naar onze menselijke natuur gaat, weg van de belangen van de reclame en voedingsindustrie. Wat een eyeopener! Rond het thema voeding volgden nog vele zeer leerrijke cursussen zoals toegepaste voedingsleer, voedingssystemen, voedingssupplementen, en ook de kruidenleer, momenteel samengevat onder de noemer “orthomoleculaire voedingscoach”. Gegeven door onder andere Dr.Geert Verhelst, een absolute topkenner op al deze gebieden, bekend in de Benelux en schrijver van meerdere uitstekende boeken.

De zuiveringskuren cursus door Rob zou eigenlijk al op de scholen gegeven moeten worden ;-). Wat een inzichten in de (logische) werking van het lichaam, als we eens (tijdelijk) zouden stoppen met eten en het benefiet ervan zouden ervaren. Anti-aging here I come!

In de loop van de opleiding heb ik mij meer en meer verdiept in de psychosomatiek van de ziekten. Een lichaam geeft aan wat het probleem is, door een klacht te produceren. Wij gezondheidsbegeleiders vertalen dit voor onze klanten en kijken zo naar de echte, dieper liggende oorzaak van een ziektesymptoom. Enkel zo is complete genezing mogelijk, uitgaand van het eigen, zelfgenezend vermogen van het lichaam van de client.

Ook de eigen ontwikkeling komt niet te kort. Lessen over de psychologie van het enneagram (bedankt Ria!) en de geweldloze communicatie (bedankt Peggy!) deden mij beseffen hoe moeilijk wij vaak communiceren, en geven een handleiding om dit beter te doen. Het enneagram leert jezelf en anderen met meer compassie te bekijken want iedereen is uniek en zoekt liefde en aandacht op zijn manier. De geweldloze communicatie is een handleiding voor liefdevollere communicatie in plaats van praten uit angst, verwijten of schuldgevoelens. Fantastisch!

De praktijkvakken heb ik eerst aarzelend bekeken. Maar ook hier heeft de therapeutische werking van voetreflexologie of dieptemassage, in combinatie met de professionele leerkrachten mij kunnen overtuigen. In mijn praktijk pas ik dit met groot succes toe. Aanvullend werk ik met Bachbloesems, ook een energetisch vak, de resultaten zijn soms ronduit verbluffend en hebben mij weeral overtuigd dat er meer schuilt tussen hemel en aarde dan enkel de wetenschap kan bewijzen. Ria Simoens kan dit vak (naast het vak Enneagram! brengen op haar speelse eigen manier, super leuk om te volgen!

In de lessen Meditatie en Relaxatie heb ik geleerd stil te zitten en te ZIJN. Dat was geen gemakkelijke opgave voor mij maar het geeft ooh zo veel rust en kracht. Dank u nogmaals Lieven voor deze prachtige lessen!

En dan zijn er nog de medestudenten, iedereen met zijn/haar eigen verhaal, een inspiratiebron en zeer leerrijk, sommige worden vrienden en een plezier om elke week terug naar de klas te komen :-)

Wat wil ik doorgeven?

Naast het puur wetenschappelijk aspect bestaat er ook een energie die ons drijft, die ons in leven houdt. Deze energie bepaalt wie wij zijn, hoe we leven, wat we worden.  Simpel gezegd: iedere mens heeft zijn leven in eigen handen, wat dan ook een enorme kracht geeft aan het individu. In plaats van afhankelijk van omstandigheden (of artsen in het geval van ziekte) kan een mens nog zoveel zelf doen. Dat vind ik wellicht de belangrijkste les die ik in de jaren geleerd heb.

“Toeval bestaat niet!”

De Levensschool is er niet enkel voor mensen die een eigen inkomen willen opbouwen met natuurlijke gezondheidszorg (of delen ervan).

De Levensschool verrijkt op een of ander manier je leven, de lessen blijven hangen, geven je leven diepte en veel stof tot nadenken. Kortom een school voor en over het leven! Een aanrader!

Claudia Nievendick

www.alunahealth.info