HOMEOPATHIE: HOMEOPATHIE VOOR PLANT, DIER EN ZELFHULP

Sinds 2014 is in België een wet van kracht waardoor het erg moeilijk wordt om het beroep van homeopaat in de toekomst nog te beoefenen. Nieuwe homeopaten moeten arts zijn én ze moeten bovendien hun opleiding gevolgd hebben aan een universiteit of hogeschool, hetgeen momenteel in België niet mogelijk is. Omdat wij het bijzonder jammer zouden vinden als de kennis van de homeopathie verloren zou gaan - en omdat het perfect toegelaten is om jezelf, je gezin, je hond, kat en de planten in je tuin te helpen met homeopathie - zijn we sinds sinds 2017 gestart met de cursus homeopathie voor plant, dier en zelfhulp.

Dr Fons Vanden Berghe heeft zijn succesvolle loopbaan van geneesheer en homeopaat beëindigd om met pensioen te gaan. Hij is enthousiast om zijn kennis en 40 jaar ervaring te delen met iedereen die zich de kunst der homeopathie wil eigen maken.  Op deze manier wil hij zijn bijdrage leveren aan het levend houden van de homeopathie in België. Alle informatie over achtergrond en praktijk van Dr Vanden Berghe vind je op zijn website: http://www.homeopatischcentrumvandenberghe.be

De cursus duurt drie jaar en wordt gedurende tien lesdagen per jaar gegeven (een lesdag per maand).

Het programma bestaat uit volgende onderdelen:

• De wetenschappelijke basis van de homeopathie
  • Leren werken met het repertorium van Kent en de homeopathische Materia Medica
  • De 60 grootste polychresten (de belangrijkste homeopathische middelen)
  • 120 Kleinere middelen (iets minder vaak gebruikte middelen)
  • De praktische toepassing van homeopathische middelen
  • Praktijkcases

De prijs van het lesgeld (850 euro per schooljaar) is exclusief handboeken (hiervoor dient ongeveer 150 euro extra per schooljaar te worden voorzien).

Om deze cursus te volgen is het noodzakelijk om de cursus "inleiding in de homeopathie" gevolgd te hebben of om deze cursus tegelijk met het eerste jaar van de opleiding homeopathie voor plant, dier en zelfhulp te volgen.

Gebruikte boeken:
Tijdens de cursus "homeopathie voor plant, dier en zelfhulp" worden de seminarieverslagen van Dr Vassilis Ghegas gebruikt (11 delen, te boek gesteld door Dr Fons Vanden Berghe).

Na afronding van de opleiding ontvang je een deelname-attest.

Artikel "wat is homeopathie"

Lees hier de getuigenissen van studenten die de cursus onlangs hebben afgerond:
Marleen Petit
ob de Backer

De cursus wordt elke drie jaar opgestart; in september 2023 gaat opnieuw een eerste jaar van start.
Je kan kiezen voor live lessen op school op maandagen of voor online lessen op dinsdagen (via Zoom).

DATA 2e jaar van de opleiding vanaf september (schooljaar 2024/2025)

• Live lessen op maandag (op school):
    23 september, 14 oktober, 4 en 25 november, 16 december 2024, 3 en 24 februari, 24 maart, 5 mei en 2 juni 2025
  • Online lessen op dinsdag (via Zoom). De opnamen worden nadien ter beschikking gesteld:
    24 september, 15 oktober, 5 en 26 november, 17 december 2024, 4 en 25 februari, 25 maart, 6 mei en 3 juni 2025

LESTIJDEN:
9.30u tot 15.45u (middagpauze van 12.15u tot 13u)

LESLOCATIE: Abdij van Tongerlo, Abdijstraat 40, 2260 Tongerlo (voor gps: Geneinde1, Tongerlo)

DOCENT:
Dr Fons Vanden Berghe